
Av någon anledning brukar många nya bilmodeller som säljs på den kinesiska marknaden läcka ut långt i förtid, innan sin officiella lansering. Den här gången har det kommit bilder från CarNewsChina.com som påstås föreställa visa den helt nya generationen Volkswagen Passat, eller VW Magotan som den heter i Kina.
Nya Volkswagen Passat, kallad internt för B8, väntas få världspremiär i höst på Parissalongen och börjar levereras mot slutet av hösten. Kinesiska Volkswagen Magotan har ett förlängt axelavstånd med en extra decimeter, därför ser bilen lite utsträckt ut på fotona hos CarNewsChina.com.
Det som förbryllar oss är att både bakpartiet och fronten innehåller väldigt många kromade ytor, liksom designdetaljer som vi knappast tror når serieproduktion. Kan det vara så att kinesiska VW Magotan får ett delvis annorlunda utseende, jämfört med europeiska VW Passat B8? Eller är det kanske en ”konceptbil” som smygfotograferats i Kina?
Ni som vill se illustrationer av Schulte Design på Volkswagen sedan, CC, Variant och även en möjlig Shooting Brake kan göra det genom att klicka på länken.
Produktionen av nya generationen Volkswagen Passaat startar i höst. Den här gången blir det ett riktigt generationsskifte, eftersom nya VW Passat baserar sig på koncernens smarta bygglåda MQB.
MQB-plattformen är flexibel, vilket gör att den passar även för nya Passat (något som Skoda Octavia redan visat). Som vi sett tidigare från spionbilderna av VW Passat blir den nya modellen framför allt bredare och något lite längre än dagens modell.
Överhängen på B8-generationen (internnamnet på nya Passat) blir kortare och axelavståndet växer med cirka en decimeter. Det innebär klart bättre innerutrymmen, framför allt i baksätet – som dessutom blir skjutbart. Men trots att nya Passat blir något större än dagens modell blir den också lättare, tack vare MQB-plattformen. Viktskillnaden för nya Golf jämfört med den tidigare modellen blev omkring 100 kilo och någonstans däromkring tror vi att B8-generationen hamnar också.
Arkitekturen från MQB-lådans byggdelar innebär att Passat kan göras mera teknikfylld och mångsidig. Vi kan därför anta – precis som Volkswagen redan visat med Golf VII – att nya Passat får i princip alla tänkbara drivlinor. Det innebär snåla bensinturbos, ännu snålare dieselmaskiner i flera versioner, bifuel-motorer för bensin och biogas samt en laddhybrid – med teknik lånad från Golf GTE och Audi A3 Sportback e-tron.
Någon Passat som renodlad elbil har vi inte hört talas om men om Volkswagen blir klara med sina bränsleceller i tid kan det komma en vätgasbil i slutet av livscykeln.
Källa: CarNewsChina.com